“The Odalisk (Haremskvinden)” af Francois Boucher – Rokoko-foto-parafrase

Vi har valgt at lave en parafrase over maleriet “The Odalisk” (på dansk “Haremskvinden”), som er malet af Francois Boucher.

The Odalisk

“The Odalisk” af Francois Boucher

Analyse af billedet:

Komposition:
Diagonalkomposition

Kvindens krop ligger i en ret linje der begynder i venstre hjørne ved kvindens hoved og ned til højre hjørne ved kvindens fod. Den diagonale linje der bliver skabt i billedet medvirker til at billedet bliver mere dynamisk end hvis det var en vandret linje. Kvindens ben skaber en form for bevægelse som hjælper med at gøre billedet mere dynamisk og ubalanceret. Hendes andet ben skaber også en dybde i billedet.

Rum: Maleriet har en realistisk rumdannelse. Det er blandt andet pga. skyggerne, der skaber dybde og volumen som får genstandenes dimensioner til at virke korrekte.

Synsvinkel: Motivet på billedet ses fra et næsten normalperspektiv, men man ser en lille smule ned på hende. Der er ikke rigtig fugleperspektiv, men det virker alligevel som om kunstneren står op, og derfor kigger lidt ned på hende.

Farver: Af primærfarver er der brugt blå. Af akromatiske farver er der brugt hvid og grå. Den hvide farve er symbol på renhed og uskyld, hvilket strider imod maleriets titel “Haremskvinden”, der – som skrevet – betyder elskerinde eller beundrer. Der er gjort brug af flest kolde farver, som trækker tilbage.

Lys: Lyset på billedet er clair-obscur, men af den underkategori som hedder Sfumato. Dvs. belysningen, er i glidende og bløde overgange,  og bevæger sig fra stærkt oplyste områder til næsten sort i udelelige nuancer. I de højre øvre hjørne er der f.eks. helt sort, hvorimod der lidt længere mod midten er meget oplyste folder på billedet.

Kunstneren: Francois var en fransk maler, der levede fra 1703-1770. Han var meget kendt for sine Rokoko malerier og sine idylliske motiver. Han beherskede til fulde rokokotidens malemåde, og i år 1765 blev han udnævnt til kongelig hofmaler. Hans malerier er altid i klare, lyse farver og blålig rosa røde toner.

Refleksioner:

  • Udtryksløs
  • Lidt anstrengt – opstillet (ikke så naturligt)
  • Rummets elementer er meget rodede, samtidig med at det ser meget overdådigt ud.
  • De har så meget at de er ligeglade med det.

Nedenfor ses vores rokoko-foto-parafrase:

Vores rokoko-parafrase.

Vores rokoko-foto-parafrase.

Skriv en kommentar